למשרדו של ד"ר עו"ד אורן שבת התמחות ייחודית בתחום המכרזים הציבוריים, ובתחום תקנות חובת המכרזים.
צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.
תקנות חובת המכרזים
מהן תקנות חובת המכרזים, תשנ"ג-1993 (להלן – תקנות חובת המכרזים) ? מהו הרקע העומד מאחורי התקנת תקנות אלו? מהם העקרונות שלפיהם יש לפרש את התקנות? מה מידת חשיבותן בדיני המכרזים הציבוריים? ומהם עיקרי החידושים שחוללה הרפורמה משנת 2009? שאלות חשובות אלו ושאלות חשובות נוספות בקשר עם תקנות חובת המכרזים תידונה בקצרה בפסקאות שלהלן. הפסקאות מכילות הפניות למקורות מידע משלימים וכן לנוסח התקנות ולפרשנותן העדכנית.
הרקע להתקנת תקנות חובת המכרזים
חקיקת חוק חובת המכרזים בשנת 1992, בעקבות הצעת החוק הפרטית של חבר הכנסת מרדכי ורשבסקי (חוק חובת מכרזים, התשנ"א-1991, ה"ח 2073) היוותה נדבך חשוב בהתפתחות דיני המכרזים של מדינת ישראל. קודם לחקיקת חוק חובת המכרזים, ועוד הרבה קודם להתקנת תקנות חובת המכרזים נשלטו התקשרויות משרדי הממשלה, בעיקר, על ידי הוראות התכ"ם (תקנון כספים משק וכלכלה) ועל ידי פסיקת בג"ץ. חוק חובת המכרזים קבע נורמות יסוד חשובות, כאשר החשובה מבניהן היא חובת פרסום מכרז פומבי כתנאי להתקשרות (הגופים הכפופים לחוק) באמצעות מכרז פומבי (סעיף 2 לחוק). יחד עם זאת, מעצם היותו דבר חקיקה ראשית, חוק חובת המכרזים נעדר הסדרים מפורטים, אשר חיוניים ליישום ההוראות היסודיות המעוגנות בו. לקריאה נוספת אודות הרקע לחקיקת חוק חובת המכרזים לחצו כאן.
הסמכות לקביעת הוראות מפורטות ליישום חוק חובת המכרזים ניתנה, בסעיף 4 לחוק, לשר האוצר באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת. בהתאם לסעיף 4 הנ"ל הוסמך שר האוצר באישור ועדת החוקה חוק ומשפט לקבוע תקנות, בין היתר, לעניין סכומים או סוגי עסקאות שלגביהם לא תהיה חובה לערוך מכרז כלל, לחלופין, לא תהיה חובה לערוך מכרז פומבי אלא מכרז סגור ועוד (ראו להלן). יצוין, שביחס להתקשרויות מערכת הביטחון, תאגידים מקומיים, תאגידי מים ומוסדות להשכלה גבוהה נקבעו הסדרים שונים לגבי התקנת התקנות הרלוונטיות אליהם.
אימוץ תכליות דיני המכרזים לתוך תקנות חובת המכרזים
תקנות חובת המכרזים אימצו את התכלית הכפולה, של דיני המכרזים, הנלמדת מסעיפים 2 ו 4- לחוק חובת המכרזים, לאמור: תכלית עסקית מצד אחד, ותכלית ציבורית, מצד שני.
ביטוי לתכליות אלו מעוגן בהוראת תקנה 1א. לתקנות חובת המכרזים, שהוספה בתיקון התשס"ט 33 וכותרתה "עקרונות המכרז". הוראת תקנה 1א. הוראה זו קובעת כדלקמן: "(א) גוף ציבורי יערוך מכרז, או פנייה פרטנית בעקבות מכרז מרכזי, באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין, הוגן ושוויוני, המבטיח את מרב היתרונות לגוף הציבורי. (ב) גוף ציבורי שהחליט לבצע התקשרות שלא באמצעות מכרז לפי תקנות אלה, ינהל את ההליכים לקראת ההתקשרות האמורה ככל הניתן לפי העקרונות כאמור בתקנת משנה (א)."
תקנות חובת המכרזים כוללות, בנוסף, שלל הוראות הדורשות, כי יישומן ייעשה "לשם ניהול תקין והוגן של המכרז וכדי להבטיח את קבלת ההצעה המעניקה את מרב היתרונות למשרד". למשל: תקנה 5(ג) (התקשרות עם בעל מקצוע מומחה), תקנה 16 (ד) (עריכת מכרז סגור), תקנה 17 (ב)( 6) (מסמכי המכרז), תקנה 22 (אמות מידה).
באופן האמור, מבטאות התקנות אימוץ תכליתו הציבורית של המכרז הציבורי, מצד אחד, ואת תכליתו העסקית, מצד שני, ללא אימוץ הוראה הצהרתית מפורשת בדבר תכליות הדינים.
בשנת 2009 עברו תקנות חובת המכרזים רפורמה משמעותית. לקריאה אודות הרפורמה בתקנות חובת המכרזים משנת 2009 לחצו כאן.
אינדקס תקנות חובת המכרזים
לחצו על התקנה המבוקשת כדי להגיע לדף המכיל את נוסח התקנה ואת תקציר פרשנותה.
פרק א': פרשנות | |
סעיף 1 | הגדרות |
סעיף 1א | עקרונות המכרז |
סעיף 1ב | עדיפות המכרז הפומבי |
סעיף 1ג | פרסום והחלטות |
פרק ב': התקשרויות של משרדים | |
סעיף 2 | הגדרות |
סעיף 3 | פטור מחובת מכרז |
סעיף 3א | בחינת קיומם של ספקים |
סעיף 3ב | בחינת קיומם של מיזמים |
סעיף 3ג | מימוש זכות בחירה |
סעיף 3ד | התקשרות מסגרת עם חברה ממשלתית |
סעיף 4 | מכרז סגור |
סעיף 5 | התקשרות עם בעל מקצוע מומחה |
סעיף 5א | התקשרות עם מתכננים |
סעיף 6 | תנאים מוקדמים להשתתפות במכרז |
סעיף 6א | תנאים לדחיית הצעה |
סעיף 7 | ניהול משא ומתן עם מציעים במכרז |
סעיף 8 | ועדת מכרזים |
סעיף 8א | תפקידי ועדת המכרזים |
סעיף 9 | סיווג התקשרויות |
סעיף 10 | עבודת ועדת מכרזים |
סעיף 10א | ועדת פטור משרדית |
סעיף 11 | ועדת פטור |
סעיף 12 | אישור ועדת פטור |
סעיף 12א | אישור חשב כללי |
סעיף 13 | דיווח על החלטות |
סעיף 14א | פנייה מוקדמת לקבלת מידע |
סעיף 14ב | ריכוז התקשרויות |
סעיף 15 | פרסום מכרז פומבי |
סעיף 16 | רשימת מציעים |
סעיף 16א | עריכת מכרז סגור ופנייה תחרותית לקבלת הצעות |
סעיף 16ב | ערבות מכרז |
סעיף 17 | מסמכי מכרז |
סעיף 17א | אמדן שווי ההתקשרות |
סעיף 17ב | סוגי הליכים תחרותיים |
סעיף 17ג | מכרז עם שלב מיון מוקדם |
סעיף 17ד | מכרז עם בחינה דו שלבית |
סעיף 17ה | מכרז פומבי עם הליך תחרותי נוסף |
סעיף 17ו | מכרז מסגרת |
סעיף 18 | הגשת ההצעות |
סעיף 19 | תיבת המכרז |
סעיף 19א | סוגי מכרזים ממוכנים |
סעיף 19ב | ניהול המערכת הממוכנת |
סעיף 19ג | מכרז ממוכן |
סעיף 19ד | מכרז ממוכן מתפתח |
סעיף 19ה | מכרז ממוכן מהיר |
סעיף 20 | בדיקת ההצעות |
סעיף 21 | החלטות ועדת המכרזים |
סעיף 22 | אמות מידה |
סעיף 23 | הצעה יחידה |
סעיף 24 | תקנון כספים ומשק |
פרק ב'1: אתר אינטרנט ומערכת לעריכת מכרזים ממוכנים | |
סעיף 24א | אתר האינטרנט |
סעיף 24ב | ניהול אתר האינטרנט |
סעיף 24ג | אתר האינטרנט הממשלתי |
סעיף 24ד | סמכויות מיוחדות לחשב הכללי |
סעיף 24ה | בקרה על ועדת פטור משרדית |
פרק ג': התקשרויות של מינהל מקרקעי ישראל לביצוע עיסקה במקרקעין | |
סעיף 25 | פטור מחובת מכרז לעיסקה במקרקעין |
סעיף 26 | מכרז סגור או הגרלה |
סעיף 27 | מכרז למקרקעי קרן קיימת לישראל |
סעיף 28 | ועדת פטור של המינהל |
סעיף 29 | תחולת הוראות פרק ב' |
סעיף 30 | המחיר בהתקשרות ללא מכרז |
פרק ד': התקשרויות של לשכת נשיא המדינה, הכנסת, משרד מבקר המדינה או וועדת הבחירות המרכזית לכנסת | |
סעיף 31 | התקשרות של לשכת נשיא המדינה, הכנסת ומשרד מבקר המדינה או ועדת הבחירות המרכזית לכנסת |
פרק ה': התקשרויות של חברה ממשלתית וחברת-בת ממשלתית | |
סעיף 32 | הגדרה |
סעיף 33 | תחולת הוראות פרק ב' |
סעיף 34 | פטור ממכרז |
סעיף 35 | ועדת מכרזים |
סעיף 36 | דיווח לועדת ביקורת |
פרק ו': התקשרויות של תאגיד | |
סעיף 37 | הגדרה |
סעיף 38 | תחולת הוראות פרק ב' |
סעיף 39 | פטור ממכרז |
סעיף 40 | אישור |
פרק ו'1 – התקשרויות של קופת חולים | |
סעיף 40א | הגדרות |
סעיף 40ב | תחולת הוראות פרק ב' |
סעיף 40ג | פטור ממכרז |
סעיף 40ד | ועדת מכרזים |
סעיף 40ה | דיווח |
פרק ז': הוראות שונות | |
סעיף 42א | הוראות לגוף ציבורי |
סעיף 42ב | הכשרה לחברי ועדה |
סעיף 43 | שמירת סודות |
סעיף 44 | אמנה בינלאומית |
סעיף 45 | שמירת דינים |
סעיף 46 | תחילה ותחולה |
צרו קשר
צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח. למפת הגעה לחצו כאן.
© זכויות היוצרים שמורות לפירמת ד"ר אורן שבת, מומחה למכרזים.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.