דיני מכרזים
דיני מכרזים הוא תחום ההתמחות של משרד ד"ר עו"ד אורן שבת. משרדנו הוא משרד בוטיק, אשר מקבל לטיפולו אך ורק ייעוץ וייצוג בתחום המכרזים הציבוריים.
מה כוללים השירותים הניתנים על ידי משרדנו ? בין היתר:
- ייעוץ ביחס לקיפוח שנגרם בהליך מכרזי (לדוגמא, אי זכייה עקב אפלייה או הפרת הדינים בדרך אחרת)
- ניהול הליכים משפטיים, לרבות עתירות מנהליות ותובענות מנהליות.
- ייצוג רשויות ציבוריות בעריכה ובפרסום מכרזים, עד לשלב החתימה על חוזים.
- ייצוג רשויות ציבוריות בבתי המשפט.
לקבלת ייעוץ, הכוונה וייצוג משפטי בנושא דיני מכרזים, צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim- law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח. לחצו כאן למפת הגעה.
אחד התחומים המשפיעים ביותר על בכלכלה הישראלית הינה תחום דיני המכרזים, זאת באשר כ-16% מהתוצר הלאומי הגולמי של מדינת ישראל, המהווה סך של כ-51 מליארדי דולר ארה"ב (נכון לשנת 2016), מופנה לטובת רכישות ציבוריות. הרכישות הציבוריות מוסדרות על ידי מערכת מיוחדת של דינים הנקראת, באופן כללי, דיני מכרזים.
בטרם נסביר את מהות המושג דיני מכרזים, מן הראוי להקדים ולהסביר מהו מכרז ומהן הרכישות ציבוריות, אשר מוסדרות על ידי דיני מכרזים:
מהו מכרז ציבורי ? המושג "מכרז" הוגדר על ידי בית המשפט העליון כמסגרת ממוסדת לניהול משא ומתן לקראת חתימה על חוזה, בתנאים של תחרות ושוויון בין ההצעות השונות. מכרז ציבורי הוא מכרז שנערך על ידי רשות ציבורית.
מהן רכישות ציבוריות ? כל רשות ציבורית, באשר היא, נדרשת לבצע רכישות של טובין ושירותים לצורך ביצוע משימותיה. לדוגמא, משרד הביטחון רוכש טכנולוגיות ביטחוניות הדרושות להגנה על המדינה ותושביה. רכישות אלו אינן מתבצעות בחלל משפטי ריק. נהפוך הוא, הן מוסדרות במערכת דינים מורכבת מאוד – דיני מכרזים – שרשויות הציבור מחויבות להקפיד בקיומן.
לדוגמא, אם משטרת ישראל מעונינת לרכוש ניידות לכוחות השיטור, היא אינה יכולה לרכוש את הניידות "סתם כך" מהיבואן, אלא צריכה לבצע הליך רכש שלם, אשר עומד ברגולציה המלאה של דיני מכרזים. ראשית, על המשטרה לאפיין את כלי הרכב שברצונה לרכוש, באופן שהרכבים ישמשו את צרכיה. שנית, המשטרה צריכה לדאוג לקיומו תקציב לביצוע הרכישה. שלישית, המשטרה צריכה לקבוע את סוג המכרז (למשל: מכרז ציבורי "רגיל", מכרז דו-שלבי וכו') ואת תנאי המכרז (אופן הגשת ההצעות, תנאי התשלום, האחריות, האספקה, החזקת חלפים וכו'). רק בסיום כל השלבים האלה רשאית המשטרה לצאת בפרסום המכרז, ולהזמין מציעים להגיש הצעות.
עתה מן הראוי להסביר מהן הנורמות המרכזיות בדיני המכרזים.
דיני מכרזים – עקרונות הדינים בפסיקת בית המשפט העליון
דיני המכרזים הישראלים נחשבים ל"דין צעיר" באופן יחסי. במשך מספר עשורים מאז קום המדינה פותחו דיני המכרזים, בעיקר, על ידי בית המשפט העליון. תהליך זה של פיתוח הדינים נמשך ומתעצם עד לעצם יום זה, אם כי כיום פיתוח דיני המכרזים נעשה לא רק על ידי בית המשפט העליון, כי אם גם על ידי בתי המשפט לעניינים מינהליים ועל ידי בתי המשפט האזרחיים. מהם העקרונות המרכזיים בדיני המכרזים ?
שניים הם העקרונות המרכזיים שמנחים את דיני המכרזים אשר נקבעו בפסיקת בית המשפט העליון :
א. אינטרס הציבור;
ב. המטרה העסקית.
מהו אינטרס הציבור ? עקרון אינטרס הציבור פירושו הבטחת ממשל תקין על-ידי ניהול ענייניה של הרשות בדרך שיש בה משום מתן סיכוי שווה ויחס זהה והוגן לכל איש מתוך הציבור. במלים אחרות, על הרשות הציבורית מוטלת חובה לפעול באופן כזה שלא תעניק זכויות אלא על-פי כללים, שנועדו להבטיח שוויון (שוויון פירושו שוויון מהותי ולא שוויון פורמאלי) והעדר משוא-פנים. כמו כן, עקרון זה כולל חובה ליצור אמון ברשות הציבורית.
מהי המטרה העסקית ? המטרה העסקית – כלכלית, מכוונת להשיג, באמצעות הליך המכרז, את ההצעה הטובה ביותר למדינה, אשר מציעה את המחיר והאיכות הטובים ביותר.
ראו: בג"ץ 368/76 גוזלן נ' המועצה המקומית בית-שמש, פד"י לא(1) 505, 511 (1976).
שילוב שני העקרונות הללו מופיע בהקשרים שונים גם בתקנות ובחקיקה הרלוונטיים. לדוגמא, בתקנה 1א.(א) לתקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993, שכותרתה "עקרונות המכרז", מצוין: "גוף ציבורי יערוך מכרז, או פנייה פרטנית בעקבות מכרז מרכזי, באופן שקוף ככל הניתן בנסיבות העניין, הוגן ושוויוני, המבטיח את מרב היתרונות לגוף הציבורי." כמובן, התיבה "הוגן ושוויוני" באה לבטא את אינטרס הציבור של דיני מכרזים, ואילו התיבה "מרב היתרונות לגוף הציבורי", באה לבטא את המטרה העסקית – כלכלית של דיני המכרזים. יצוין, כי על פי פסיקת בית המשפט העליון, כאשר קיימת התנגשות בין אינטרס הציבור למטרה העסקית, אינטרס הציבור (ובתוכו חובת ההגינות ועקרון השוויון) גוברת תמיד.
לפני מספר שנים נקבע על ידי בית המשפט העליון, כי תכלית נוספת של דיני מכרזים היא חברתית – שמירה על חוקי המגן של העובדים (עע"ם 9241/99 שלג לבן 1986 בע"מ נ' עיריית אשקלון (8.7.2010)).
דיני המכרזים בפסיקה ובחקיקה
דבר החקיקה החשוב ביותר בתחום דיני המכרזים הוא חוק חובת המכרזים, התשנ"ב-1992, אשר מטיל חובה כללית על המדינה (ועל חלק מרשויותיה) חובה להתקשר בחוזים מסוימים במכרז פומבי הנותן לכל אדם "הזדמנות שווה להשתתף בו." מכוח סעיף 7 לחוק חובת המכרזים התקין שר המשפטים את תקנות חובת המכרזים, התשנ"ג-1993. תקנות חובת המכרזים מכילות הוראות אופרטיביות ביחס לאופן פרסום, עריכה וניהול מכרזים ציבוריים. בין היתר קובעות התקנות הוראות ביחס לדרכי עבודתה של ועדת המכרזים, פטורים מחובת פרסום מכרז פומבי ועוד. בשנת 2009 עברו התקנות רפורמה משמעותית, אשר עשו את תקנות חובת המכרזים למעודכנות ומודרניות.
חוק חובת המכרזים אינו חל על התקשרויותיהן של רשויות מקומיות. התקשרויותיהן של רשויות אלו מורכבים, מפסיקת בתי המשפט ומחקיקה ספציפית אשר חלה לגביהן. התקשרויותיהן של עיריות כפופות להוראות פקודת העיריות [נוסח חדש] ולתקנות העיריות (מכרזים), תשמ"ח-1987. רשויות מקומיות קטנות יותר: מועצות אזוריות ומקומיות מנהלות את התקשרויותיהן בהתאם להוראותיהן של תקנות וצווים אחרים, אך דומים במהותם להוראות תקנות העיריות (מכרזים).
סמכות הדיון בנושא דיני מכרזים
בשנת 2000 נחקק חוק בתי משפט לעניינים מינהליים, שמכוחו הוקמו בתי המשפט לעניינים מינהליים. בתי משפט אלה הוסמכו לדון, בין השאר, בענייני מכרזים של גוף או רשות המנויים בסעיף 2 לחוק חובת המכרזים ובענייני מכרזים של רשות מקומית, שעניינם התקשרות בחוזה לביצוע עסקה בטובין או במקרקעין, לביצוע עבודה או לרכישת שירותים. כן מוסמך בית משפט לעניינים מינהליים לדון בתובענות מינהליות, קרי תובענות לפיצויים שעילתן במכרזים. סדרי הדין שלפיהם מתבררות עתירות בנושא דיני מכרזים ביחס לגופים הכפופים לחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, קבועים בתקנות בתי משפט לעניינים מינהליים (סדרי דין), תשס"א-2000, אשר דומות במהות לתקנות סדר הדין בבית המשפט הגבוה לצדק, תשמ"ד-1984. עם זאת, לאחר חקיקת חוק בתי משפט לעניינים מינהליים לא כל הגופים שחלה עליהם חובת פרסום מכרז כפופים לחוק הנ"ל, ולפיכך מרבית העתירות בנושא דיני מכרזים הרלוונטים לגופים אלה, נדונות בבתי המשפט האזרחיים.
צרו קשר
אנו נשמח לקבל את פנייתם ולתאם מועד לפגישת ייעוץ. לתיאום פגישה, צרו עמנו קשר, בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.
© זכויות היוצרים לתכנים באתר אינטרנט www.michrazim-law.co.il שמורות לפירמת ד"ר עוה"ד אורן שבת, מומחה למכרזים
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.
* תאריך 10.6.2018.