כיצד איבדה חברת פז דלק הזדמנות פז להגיש עתירה מנהלית ?
פסק דינו של בית המשפט לעניינים מנהליים במחוז מרכז דחה את בקשתה של פז חברת דלק בע"מ להאריך לה את המועד להגשת עתירה מנהלית. לדעתנו פסק הדין החמיץ את חובתו של בית המשפט להכפיף את הרשות המנהלית, (במקרה זה, עיריית פתח תקווה והמשכ"ל), לכללי מנהל תקין, לחובת תום הלב ולהגינות, ומשום כך פסק הדין שגוי. עם זאת, תוצאת פסק הדין נכונה לאור כך שחברת פז נקטה בהליך הלא נכון.
תמצית פסק הדין וניתוחו מובאים להלן.
בעקבות מכרז פומבי לאספקת שירותי דלקים שערכה החברה למשק ולכלכלה (להלן – משכ"ל), נוהל הליך התמחרות נוסף שכונה "נוהל הצעת מחיר". בהליך התמודדו שלוש חברות, בתוכן חברת פז. ביום 11.12.2017 נפסלה הצעתה של חברת פז בעילה של הגשת הצעתה באיחור, ונקבע, כי חברת דלק היא הזוכה.
ההודעה על פסילת חברת פז ועל זכיית חברת דלק לא נמסרה לפז עד למועד הגשת בקשתה להארכת מועד להגשת עתירה ביום 16.4.2018. קודם לכן, ביום 10.1.2018 נחתם חוזה בין עיריית פתח תקווה לחברת דלק, למתן שירותי אספקת דלקים. רק ביום 8.3.2018 פרסמה משכ"ל באתר האינטרנט שלה את תוצאות נוהל הצעת המחיר, שבו נפסלה חברת פז וזכתה חברת דלק, כאמור.
ביום 13.3.2018 למדה חברת פז על זכיית חברת דלק מפרסום שהופיע באתר "יפעת מכרזים". פז ביקשה ממשכ"ל לאפשר לה לעיין בכל המסמכים הרלוונטיים, אך לטענתה, בקשתה נענתה באופן חלקי בלבד.
עם זאת, מן המסמכים שנמסרו לה למדה חברת פז, כי הצעתה הייתה הזולה ביותר, אך היא נפסלה בעילה של הגשתה באיחור. ביום 16.4.2018 (פחות מ-45 ימים לאחר היוודעות לתוצאות נוהל הצעת המחיר) הגישה חברת פז בקשה להאריך לה את המועד להגשת עתירה, באופן שמניין הימים להגשתה יחל מהמועד שבו יומצאו לה כל המסמכים הרלוונטיים (לטענתה) לעתירה שתוגש.
אין צורך להרחיב בפרטים נוספים הנזכרים בפסק הדין. לכן אנו נסתפק רק בציון העובדה, כי בית המשפט קבע, שמשכ"ל לא קיימה כלל וכלל את התחייבותה, אשר עוגנה בתנאי נוהל הצעת המחיר, לשלוח לכל אחת מהמציעות הודעה על קביעת הזוכה או לכל הפחות לפרסם את התוצאות בסמוך לקבלת ההחלטה בעניין.
בית המשפט: בקשת חברת פז לוקה בשיהוי "סובייקטיבי" ו"אובייקטיבי"
בית המשפט קבע, כי בקשת חברת פז להאריך לה את המועד להגשת עתירה לקתה בשיהוי סובייקטיבי. שכן למרות שמשכ"ל פעלה שלא כדין כאשר לא יידעה אותה בתוצאות נוהל הצעת המחיר, הרי שצריכה הייתה חברת פז לקיים בירורים משל עצמה לגבי תוצאות נוהל הצעת מחיר והיא לא עשתה כן במשך חודשים רבים. יתר על כן, קבע בית המשפט, כי בקשת חברת פז לקתה בשיהוי אובייקטיבי משום שכבר נכרת חוזה עם חברת דלק לאספקת דלקים וביטול ההתקשרות כעת כרוך בגרימת נזקים.
פסיקת בית המשפט חוטאת לצורך להכפיף את רשויות הציבור לכללי מנהל תקין
בכל הכבוד לבית המשפט, אנו סבורים, כי נכון היה להסתכל על המכלול העובדתי מזווית, אחרת – זווית אשר מדגישה את הצורך להכפיף את הרשות הציבורית למנהל תקין, לעקרון תום הלב ולחובת ההגינות. אין חולק, כי משכ"ל, בניגוד להתחייבות מפורשת בכתב, נמנעה מליידע את חברת פז בדבר פסילת הצעתה וזכיית חברת דלק.
היא גם לא פרסמה את תוצאות נוהל הצעת המחיר באתר האינטרנט שלה אלא חודשים רבים לאחר קבלת התוצאות בפועל ולאחר כריתת החוזה בין עיריית פתח תקווה לחברת דלק. בפסק דינו זקף בית המשפט את חטאי הרשויות (משכ"ל ועיריית פתח תקווה) לחובת חברת פז. לדעתנו, גישה שיפוטית זו אינה מיטיבה עם שלטון החוק, אינה משפרת את רמת המינהל של רשויות הציבור, ואינן תורמת הציבור לאמון במנהל הציבורי.
בכל זאת התוצאה נכונה
אף על פי כן, נראה שבכל זאת נכון היה לדחות את עתירתה של חברת פז. שכן צדק בית המשפט שבנסיבות העניין ההליך שבו צריכה הייתה פז לנקוט הוא הגשת עתירה מנהלית ולא בקשה להארכת מועד.
עתירה מנהלית (עת"ם) (מרכז) 9089-05-18 פז חברת נפט בע"מ נ' עיריית פתח תקווה (21.6.2018)
השופט: מיכאל תמיר
צרו קשר
משרדנו מעניק ייעוץ וייצוג בנושא מכרזים ציבוריים. ניתן ליצור עמנו קשר בטל' 09-9543895 (רב קווי), פקס' 09-9545033, דואר אלקטרוני info@michrazim-co.il.
© זכויות היוצרים לתכנים הכלולים באתר אינטרנט www.michrazim-law.co.il שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר שבת
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.
* תאריך עדכון 4.7.2018.