בית המשפט העליון נמנע מלהתערב בהחלטת ועדת המכרזים של רמ"י, אשר קבעה, כי הצעת מחצבות כפר גלעדי אינה זוכה במכרז למרות היות הצעתה זולה ב-15 מיליוני ₪ מההצעות המשיבות 3-2, וזאת משיקולי תחרותיות.
העובדות בקצרה
המערערת, מחצבות כפר גלעדי, ערערה לבית המשפט העליון על דחיית עתירתה על ידי בית המשפט לעניינים מנהליים. במוקד הערעור ניצב מכרז שפרסמה רמ"י להפעלת מחצבת "אשר דרום", שהיא מקור להפקת חומרי בנין לאזור הצפון. במסגרת המכרז נקבע, כי ועדת המכרזים תכריז כזוכה במכרז על המציע אשר הצעתו תמצא כהצעה הכשרה הגבוהה ביותר. לאחר פרסום המכרז ועובר להגשת ההצעות הגישה רשות התחרות לועדת המכרזים עמדה הקובעת (בקיצור נמרץ) כי זכיית חלק מארבע חברות המפעילות מחצבות באזור מחצבות אשרת, ובהן מחצבות כפר גלעדי, צפויה לגרום להפחתת ההיצע עבור המפעלים לחומרי בנין באזור. במלים אחרות, זכיית מחצבות כפר גלעדי עלולה לפגוע בתחרות. עמדת רמ"י הועברה למחצבות גלעדי, לפני מועד הגשת ההצעות.
לאחר פתיחת תיבת המכרזים נמצא, כי הצעת מחצבות כפר גלעדי היא הגבוהה ביותר עם פער בסך של 15 מיליוני ₪ מהצעות המשיבות 3-2. ועדת המכרזים פנתה אל רשות התחרות כדי לקבל את עמדתה לגבי זכיית מחצבות כפר גלעדי ונענתה, כי התוצאה התחרותית הטובה ביותר תתקבל ככל שתזכה חברה שאינה נמנית על 4 החברות הנזכרות ובהן מחצבות כפר גלעדי. לאחר עריכת שימוע, החליטה ועדת המכרזים, לאור עמדת רשות התחרות ומשיקולי הגברת התחרות בשוק המחצבות, כי הצעת מחצבות כפר גלעדי לא תוכרז כזוכה במכרז.
ההכרעה
בית המשפט העליון דן בשאלה האם קיים מקום להתערבות בהחלטת ועדת המכרזים, והשיב על כך בשלילה. בית המשפט נימק, כי נקודת המוצא היא ההלכה שלפיה במסגרת הביקורת השיפוטית על הליכי המכרז אין בית המשפט יושב כ"ועדת מכרזים עליונה", ואינו מחליף את שיקול הדעת המקצועי של ועדת המכרזים בשיקול הדעת שלו. בית המשפט הדגיש, כי בצד הקביעה במסמכי המכרז, כי ההצעה הגבוהה ביותר תוכרז כזוכה, קיים בתנאי המכרז סעיף הקובע כי רמ"י אינה מתחייבת לקבל את ההצעה הגבוהה ביותר וסעיף נוסף האומר, כי לצורך קביעת זהות הזוכה יתכן ורמ"י תידרש להמלצות רשות התחרות.
לא זו אף זו בסעיף 11 (ב) לחוק קידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, התשע"ד 2013 , אשר חל גם על הקצאת זכות להפעלת מחצבות, נקבע, כי "לא יקצה המאסדר את הזכות האמורה אלא לאחר ששקל שיקולים של קידום התחרות הענפית… בהתייעצות עם הממונה על התחרות." בנוסף על כך, מחצבות כפר גלעדי היתה מודעת להשלכות האפשריות של עמדת רשות התחרות על זכייתה במכרז, שכן מכתב בעניין נמסר לה לפני הגשת ההצעה למכרז. בנסיבות הענין, החליט בית המשפט העליון שאין מקום להתערב בהחלטת ועדת המכרזים. הערעור נדחה.
פרטי פסק הדין
עע"ם 7383/23 מחצבות כפר גלעדי – שותפות מוגבלת נ' רשות מקרקעי ישראל (28.5.2024)
השופטים: ד' מינץ, ח' כבוב, מ"מ הנשיא ע' פוגלמן.
הרשמה לניוזלטר מכרזים
להרשמה לניוזלטר מכרזים לחצו כאן.
צרו קשר
ניתן ליצור עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim-law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' משכית 22 הרצליה פיתוח.
© זכויות היוצרים לתכנים באתר אינטרנט www.michrazim-law.co.il שמורות לפירמת ד"ר עוה"ד אורן שבת.