למשרדו של ד"ר עו"ד אורן שבת התמחות ייחודית בתחום המכרזים הציבוריים. לקבלת ייעוץ, הכוונה וייצוג משפטי, צרו עמנו קשר בטל' 09-9543895 או בדוא"ל info@michrazim- law.co.il. משרדנו ממוקם ברח' יוחנן הסנדלר 8, הרצליה פיתוח. לחצו כאן למפת הגעה.
מכרז מחיר
מכרז מחיר – "מכרז מחיר" הוא ביטוי למכרז שבו מחיר ההצעה הוא השיקול הבלעדי בבחירת ההצעה, בכפוף כמובן לעמידת המציע בתנאי הסף שנקבעו במכרז. מכרז מחיר הינו אופייני להליכי רכש של "פריטי מדף" (commercially available off-the-shelf – "COTS") שמאפייניהם הוגדרו במדויק בתנאי המכרז (לדוגמא: נייר צילום 75 ג' לובן 10 מידת A4). במכרז מחיר, מחויבת ועדת המכרזים לבחור בהצעה הזולה או היקרה יותר (לפי העניין) מבין כלל ההצעות שהוגשו לפי תנאי המכרז. אולם לכלל זה יש חריגים. בין המקרים החריגים, שבהם אין ועדת המכרזים מחויבת לבחור בהצעה הזולה או היקרה יותר לפי העניין (או בהצעה כלשהי) ניתן לציין: הצעות גרעוניות (יחד עם זאת, לא כל הצעה גרעונית בהכרח אינה חוקית (ראו בר"ם 6926/10 גילי ויואל עזריה בע"מ נ' חברת נמלי ישראל פיתוח ונכסים בע"מ (22.11.2010)), הצעות העולות בסכומן באופן ניכר מן האומדן, הצעות תכסיסניות, מכירות היצף, ותיאום מחירים בין בעל ההצעה הזולה או היקרה יותר (לפי העניין), עם מציעים אחרים במכרז.
שיקול הדעת של ועדת המכרזים כאשר המכרז אינו מכרז מחיר
כאשר ניתנת למציעים אפשרות להציע במכרז פריטים "שווי ערך" לאלה הנדרשים בתנאי המכרז, להבדיל ממוצרים העונים לדרישות המדויקות ביחס לפריטים, עשוי המכרז שלא להיכנס בגדר המושג "מכרז מחיר"). ראו לדוגמא: עת"מ (מר') 51688-12-14 אלו את ניצן בע"מ נ' מועצה אזורית קדימה- צורן (15.5.2015). במקרים כאמור, לועדת המכרזים נתון שיקול דעת רחב יותר לבחירת ההצעה הזוכה על פי קריטריון "ההצעה המעניקה את מרב היתרונות לעורך המכרז", בהתאם לאמות המידה לבחירת ההצעה הזוכה שנקבעו בתנאי המכרז.
זכות שימוע לבעל ההצעה הזולה או היקרה ביותר (לפי העניין)
כאשר המכרז הוא מכרז מחיר, אך ועדת המכרזים מחליטה שלא לבחור בהצעה הזולה או היקרה יותר (לפי העניין) היא רשאית לעשות כן אך ורק "בנסיבות מיוחדות ומטעמים שיירשמו", וזאת לא לפני שנתנה לבעל ההצעה הזולה או היקרה ביותר (לפי העניין) ההזדמנות להביא את טענותיו בפניה (ראו תקנה 21(ב) לתקנות חובת המכרזים).
תקנות 21 ו-22 לתקנות העיריות (מכרזים)
תקנה 22 לתקנות העיריות (מכרזים), התשמ"ח-1987 קובעת הסדר שונה, במידת מה, מההסדר הקבוע בתקנה 21(ב) לתקנות חובת המכרזים ביחס לבחירת ההצעה הזולה או היקרה ביותר (לפי העניין). בהתאם לתקנה 22(ב) לתקנות העיריות (מכרזים) חלה חובה על ועדת המכרזים להמליץ על ההצעה הזולה ביותר (או היקרה ביותר) "ובלבד שהמחירים המוצעים הם הוגנים וסבירים בהתחשב עם האומדן שנמסר כאמור בתקנה 11" לתקנות העיריות מכרזים.
אם החליטה ועדת המכרזים שלא לבחור בהצעה הזולה (או היקרה) ביותר, עליה לרשום את נימוקי החלטתה בפרוטוקול (תקנה 22(ג) לתקנות העיריות (מכרזים)). ועדת המכרזים רשאית שלא להמליץ על זכיית ההצעה הזולה (או היקרה) ביותר אם נתנה הזדמנות לבעל ההצעה להביא את טענותיו בפניה.
במסגרת שיקולי הוועדה בבחירת ההצעה הזוכה, הינה רשאית לשקול העניינים הבאים: כושר, ניסיון או יכולת בעל ההצעה לבצע את תנאי ההתקשרות או לעמוד בתנאיה (תקנה 22(ה)).
אולם, הוראת תקנה 22(ה) אינה חלה על העירייה כאשר מדובר במכרז זוטא (שם). יצוין, שמכרזי זוטא רבים הינם "מכרזי מחיר", קרי מכרזים שבהם המחיר מהווה קריטריון יחיד לזכיית הקבלן או הספק, אשר הוכנסו לרשימת הקבלים והספקים והשתתפו במכרז הזוטא.
צרו קשר
משרדנו מעניק ייעוץ וייצוג בנושא מכרזים ציבוריים. ניתן ליצור עמנו קשר בטל' 09-9543895 (רב קווי), פקס' 09-9545033, דואר אלקטרוני info@michrazim-co.il.
© זכויות היוצרים לתכנים הכלולים באתר אינטרנט www.michrazim-law.co.il שמורות לפירמת עוה"ד ד"ר שבת.
* אין להעתיק, לשכפל, להפיץ, לערוך או לעשות שימוש בכל דרך שהיא, למעט קריאה ועיון.
*אין בתוכן המאמר משום ייעוץ משפטי שיש להסתמך עליו.
* תאריך 10.2.2018.